Nutritionist i fokus – Anna Hjort

Nutritionistföreningen är stolt över att presentera Anna Hjort i serien ”Nutritionist i Fokus”. Anna är en driven och engagerad nutritionist med olika sysselsättningar. Hon arbetar idag som gästforskare på Chalmers tekniska högskola med fokus på bland annat blodsockerreglering. Utöver sitt forskningsarbete driver Anna även sitt eget företag Smart Nutrition där hon erbjuder sin expertis inom kost och hälsa, inklusive utbildning och rådgivning till såväl privata personer som företag.

Hur kommer det sig att du ville bli näringsfysiolog?

Enligt Anna började intresset för kost och hälsa redan tidigt under tonåren när hon var aktiv inom ridsport.

”Jag upplevde att relativt små förändringar i kosten fick stor påverkan både på mitt mående och min prestationsförmåga.”

Detta intresse tilltog alltmer och ledde henne till att fördjupa sig i ämnet genom att studera på nutritionistprogrammet vid Karolinska Institutet. Efter sin studietid var hon även engagerad i Nutritionsföreningen. Efter kandidatexamen började Anna arbeta bland annat som egenföretagare, hälsocoach samt så småningom som produkt- och programansvarig för företaget Itrim där hon också spelade en nyckelroll i att starta upp företagets verksamhet i Tyskland. Det fanns dock en stark längtan tillbaka till akademin vilket ledde till att hon senare återvände till skolbänken och läste en magisterexamen i nutrition vid KI.

Vad är nästa steg i din karriär?

”Dels skulle jag vilja doktorera, allra helst inom precisionsnutrition på Chalmers, men jag vill gärna kombinera det med att fortsätta jobba inom mitt eget företag på deltid.”

Hon tillägger att det är både viktigt och roligt att kunna applicera forskning i praktiken.

Har du några tips eller råd för blivande näringsfysiologer?

Anna framhåller vikten av att redan tidigt i utbildningen börja fundera på vilken riktning man vill ta och hur man kan kombinera intresseområden med karriärmöjligheter. Detta eftersom det inte finns någon ”färdig mall” för näringsfysiologer och utbildningen är bred. Det finns jobb, men som näringsfysiolog kan man behöva söka och skapa sina egna möjligheter.

”Efterfrågan på nutrition och den kompetensen som vi [näringsfysiologer] besitter har ökat under åren.”

Anna betonar ytterligare vikten av att nätverka, att fortsätta vidareutbilda sig och att tänka kreativt för att hitta möjligheter och för att öppna fler karriärvägar. Sist men inte minst råder hon alla att följa sin passion.

”Låta passionen leda”

Skrivet och sammanställt av Cory Rupert

Sorry, the comment form is closed at this time.