7-frågor med Rebecka Zaar Chindove

Hej allihopa! Tiden närmar sig till årsmötet för 2024. Mer info går att hitta i nyhetsbrevet.

Här kommer årets första inlägg av 7 frågor med Rebecka Zaar Chindove! Som har dessutom tidigare varit styrelseledamot i Nutritionistföreningen. Trevlig läsning!

Berätta lite kort om dig själv!
Jag heter Rebecka Zaar Chindove och jag är nutritionist och leg. Fysioterapeut. Jag är en nyfiken, driven och styrketräningsgalen person som älskar att ha flera bollar i luften och med ett brinnande intresse för idrottsmedicin.

Varför valde du att läsa till nutritionist?
Jag kom in på utbildningen lite spontant. Jag började läsa till civilingenjör i kemiteknik, men tyckte egentligen mer om biokemi än teknikdelen. Jag hittade nutritionistutbildningen och bytte direkt. Efter halva utbildningen insåg jag att kost och träning går väldigt mycket hand i hand och då hoppade jag på fysioterapeututbildningen.

Vad jobbar du med idag och hur tog du dig dit?
Idag kombinerar jag mitt arbete som fysioterapeut på en klinik i Tullinge med olika uppdrag som nutritionist. Jag jobbar bland annat som lärare på Axelson PT-utbildning där jag föreläser om kost och näringslära. Jag jobbar även med utbildning, kostanalyser och kostrådgivning i lag och för enskilda idrottare. Utöver detta ingår jag i Hammarby Handbolls medicinska team både som fysioterapeut och nutritionist. Jag försöker också läsa minst två fristående kurser per år.

Jag studerade till nutritionist och fysioterapeut parallellt på universitet. Intresset för idrottsmedicin växte snabbt under utbildningens gång och jag började tidigt att ta kontakt med potentiella arbetsgivare som jag tyckte verkade intressanta. Jag utbildade mig även till personlig tränare och började erbjuda kostrådgivning vid sidan av studierna för att lära mig mer om coachning.

Många av de uppdrag som jag tagit på mig har jag blivit erbjuden genom kontakter som jag skapat under utbildningen och på olika arbetsplatser. Jag tror därför det är väldigt viktigt att nätverka och våga testa på nya utmaningar för att växa och utvecklas. Mitt första jobb som nyexaminerad var i Hammarby Fotbolls medicinska team och då kunde jag ingenting om fotboll.

Vad är roligast med det du gör?
Att jag får kombinera mina kunskaper inom träning, rehabilitering och kost i mitt arbete.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Det ser väldigt olika ut beroende på hur många uppdrag jag har utöver min roll som fysioterapeut. Ibland föreläser jag om näringslära hela dagen för personliga tränare. Vissa dagar kombinerar jag kliniskt arbete på mottagningen med att jobba med idrottare på eftermiddagen. Under säsongen och matchtäta perioder är jag mycket med laget, både på hemmaplan och iväg på borta matcher. Ibland har jag enskilda kostrådgivningssamtal och vissa dagar behöver jag lägga helt till studier. Jag börjar alltid dagen med en kopp kaffe.

Hur ser du på framtiden för nutritionister?
Jag tror att efterfrågan på nutritionister kommer att öka allt eftersom flera arbetsgivare inser hur viktig kosten är för vår hälsa och omgivning. Det gäller inte bara inom idrottsvärlden utan på alla arbetsplatser. Behovet av den kompentens vi sitter på är redan stor men vi behöver bli bättre på att synas och tydliggöra vår roll. Jag tror också att det är väldigt viktigt att vi som nutritionister får en skyddad titel eftersom vi ofta förväxlas med dietister och lic. kostrådgivare.

Om du skulle ge ett tips till de nutritionister/blivande nutritionister som läser detta, vad skulle det vara?
Två tips.
1. Nätverka med varandra och med andra yrkeskategorier inom den bransch du vill jobba inom.
2. Hitta en mentor som du kan bolla tankar och idéer med.

Sammanställt av Cory Rupert

Sorry, the comment form is closed at this time.